Czym jest marketing pokoleniowy?
Marketing cyfrowy ewoluował wraz z rozwojem społeczeństwa i jego form konsumpcji. Ponadto każde pokolenie ma swoje własne nawyki i preferencje zakupowe, jeśli chodzi o robienie zakupów, co skłania firmy do mówienia o marketingu pokoleniowym.
Marketing pokoleniowy to marketing, w którym segmentuje się grupę docelową według wieku. Innymi słowy, jest on skierowany do grupy osób urodzonych w podobnym okresie, a więc w podobnym wieku, które doświadczyły tych samych wydarzeń, trendów i zmian. Ten rodzaj marketingu pozwala marce skupić wszystkie swoje wysiłki na przyciągnięciu uwagi bardzo konkretnej grupy.
Do jakich pokoleń skierowany jest marketing pokoleniowy?
W ramach tego modelu marketingowego można wyróżnić cztery generacje:
Pokolenie wyżu demograficznego (baby boomers)
Są to osoby urodzone między 1946 a 1964 rokiem. Ten typ odbiorców nadal korzysta z reklam w telewizji, gazetach i czasopismach, dlatego trudno jest do nich dotrzeć za pośrednictwem sieci społecznościowych i Internetu, choć poczta elektroniczna może być skuteczna. Jest to pokolenie, które wykazuje tendencję do lojalności wobec marki, jeśli jest ona dobrej jakości.
Pokolenie X
Pokolenie X obejmuje osoby urodzone w latach 1965-1979. W przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, są bardziej zainteresowani nowymi technologiami i częściej korzystają z mediów społecznościowych, zwłaszcza z Facebooka i LinkedIn. Jest to pokolenie, które było świadkiem przejścia od druku do cyfryzacji, a także pierwsze pokolenie, które dorastało z komputerami.
Milenialsi
Milenialsi to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem. Jest to pokolenie, które dorastało z urządzeniami mobilnymi – narzędziem, którego używają praktycznie do wszystkiego. Można ich znaleźć w niemal każdym serwisie społecznościowym, często korzystają z platform wideo, takich jak YouTube, lub muzycznych, takich jak Spotify.
Pokolenie Z
Są to osoby urodzone od 2000 r. Często korzystają z portali społecznościowych i charakteryzują się dużą zależnością od technologii, ponieważ wykorzystują ją do wszystkiego. Ten typ odbiorców kontaktuje się z przyjaciółmi i rodziną za pomocą smartfonów.